You are currently viewing Posiedzenie Zespołu Trójstronnego

Posiedzenie Zespołu Trójstronnego

UCZESTNICY;

Przedstawiciele ministerstw: MRiT i MKiS na czele z Min. Piotrem Uścińskim

Przedstawiciele Strony Pracobiorców

Przedstawiciele Strony Pracodawców

CEL POSIEDZENIA;

Na wniosek Strony Pracodawców, zwrócono się do Ministra P Uścinskiego o uzyskanie w sytuacji kryzysowej – oficjalnych informacji nt. dostaw energii, w tym gazu, dla sektora produkcji wyrobów budowlanych w br..

Przedstawiciel Polskiego Stowarzyszenia Gipsu wziął udział w kolejnym posiedzeniu Trójstronnego Zespołu ds. Budownictwa przy Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Wśród uczestników byli pracownicy Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Klimatu i Środowiska na czele z ministrem Piotrem Uścińskim, przedstawiciele pracodawców i związków zawodowych.

Spotkanie odbyło się na wniosek grupy pracodawców, którzy od przedstawicieli rządu chcieli uzyskać informacje na temat kryzysu w sektorze energetycznym i jego wpływie na branżę  produkcji wyrobów budowlanych. Posiedzenie było prowadzone w formie wystąpień i prezentacji stanowisk obecnych przedstawicieli stron.

Przedstawiciele branży budowlanej przedstawili problemy związane z dostawami energii w sektorze budownictwa w kontekście rozporządzenia Rady Unii Europejskiej w sprawie działań na rzecz zmniejszenia zapotrzebowania UE na gaz.

STRONA RZĄDOWA przedstawiła następujące stanowisko odnośnie zgłaszanej problematyki:

  1. W oparciu o analizy strategiczne oraz prowadzone bieżące działania Ministerstwa Klimatu i Środowiska uzyskano zapewnienie o przygotowaniach rządu do zapewnienia stałych dostaw gazu dla polskiego przemysłu. Z uwagi na posiadane rezerwy i gwarantowane umowy na dostawy potwierdzono informacje, iż nie planuje się żadnego wyłączania dostaw gazu dla zakładów przemysłowych.
  2. Bezpośrednio za dostawy gazu odpowiadają lokalni operatorzy, którzy pozostają w stałym kontakcie z odbiorcami.
  3. Odbiorcy indywidualni stanowią priorytet dla dostaw oraz odbiorcy preferowani społecznie.
  4. Stanowisko Komisji Europejskiej określa zakaz dokonywania dopłat do kosztów energii przez poszczególne kraje. Komisja proponuje podział uzyskiwanych wspólnych wpływów z tytułu wyższych kosztów przy dystrybucji energii w UE jako odpowiednie dopłaty dla krajów członkowskich. Polska przeciwstawia się tej propozycji w z uwagi na długi okres zwrotów i brak pilnej reakcji na kondycje producentów w sytuacji kryzysowej.
  5. MRiT podjęło pilne prace nad ustawą dotyczącą systemu dopłat i zachęt, jako adekwatnego pakietu dla firm energochłonnych

STRONA PRACOBIORCÓW przedstawiła następujące stanowiska i postulaty:

  1. Aktualne i planowane koszty energii, w tym gazu, są tak wysokie, iż zagrażają kontynuacji produkcji w wielu sektorach przemysłu. Wysokie koszty gazu wpłynęły na wprowadzenie praktycznego ograniczenie produkcji stali w kilku krajach UE.
  2. Wystąpiono z apelem do rządu o korektę elementów kalkulacji cen energii o w postaci ograniczenia kosztów pośredników i dystrybucji. Te koszty stanowią kilkukrotny koszt produkcji np. energii elektrycznej z węgla.
  3. Ograniczenie dostaw, zwiększenie kosztów węgla, braku dostaw klinkieru wpływa na poważne zagrożenie produkcji cementu w kraju. Import klinkieru spowoduje poważne konsekwencje na rynku.
  4. Ograniczenie produkcji lub wręcz jej zatrzymanie w konsekwencji prowadzi do ograniczenia zatrudnienia i grupowych zwolnień w dużych przedsiębiorstwach. Dlatego apeluje się o pilne działania rządu, tak aby zatrzymać zagrożenia i utrzymać miejsca pracy oraz wprowadzić dopłaty do nośników energii.
  5. Wyrażono poparcie dla polskiej pozycji w negocjacjach z KE w sprawie ustalenia stałego poziomu kosztów uprawnień ETS ( np. 32 Euro) na okres kilka lat. Ta zmiana w ograniczeniu spekulacji wartości ETS ma wymierny wpływ na dalsze funkcjonowanie i kontynuowania produkcji. Bardzo drogi gaz i energia elektryczna powodują koszty produkcji nieakceptowalne przez rynek odbiorców.

 

STRONA PRACODAWCÓW przedstawiła następujące stanowisko:

  1. Zaproponowano uzupełnienie informacji nt. przygotowanej listy wg działalności wytwórczych PKD dla produkcji wyrobów budowlanych o zakłady pracujące w ciągłym trybie, wymagające stałych dostaw gazu.
  2. W kontekście zalecenia Rady Unii Europejskiej dotyczącego kryteriów dostaw, które powinny być konsultowane z przedstawicielami przemysłu, zaproponowano w przypadku realnego braku dostaw gazu, stałe kontakty i ewentualne ustalenie procedur czy preferencyjnych zasad dotyczących dostaw dla zakładów branży.
  3. Może się zdarzyć, iż obietnica rządu może być z różnych powodów nie dotrzymana i dlatego ustalenie kryzysowej procedury jest szczególnie istotne dla przyjęcia praktycznych kryteriów stałych dostaw w naszej branży oraz mechanizmu wcześniejszego ostrzegania o przewie w dostawach.
  4. Zwrócono się o informacje dotyczące desygnowanej komórki organizacyjnej rządu odpowiedzialnej za sytuację kryzysową w kontekście zapewnienia, iż MRiT odpowiada za tę problematykę dla całego polskiego przemysłu.
  5. Zaproponowano ustalenie dopuszczalnego modelu dopłat do kosztów energii dla zakładów energochłonnych, w przypadku wysokiego ich udziału w kosztach w wytworzenia wyrobu finalnego. W wielu wypadkach kalkulacja wyrobów opiera się o ponad 50% udział kosztów energii.
  6. Podkreślono, iż koszt i dostępności wyrobów w ramach łańcucha dostaw dla budownictwa – stanowi istotny element przy realizacji inwestycji. Bez zakończenia inwestycji powstaną zatory w przepływie finansów.

WNIOSKI I POSTULATY:

  • Ustalono potrzebę organizowania regularnych spotkań Zespołu Trójstronnego ds. Budownictwa.
  • Na ręce ministra P. Uścińskiego przekazano propozycje planu pracy Zespołu.
  • Po opracowaniu projektu ustawy MRiT dotyczącej wsparcia dla przedsiębiorstw energochłonnych, strony pracodawców i pracobiorców zostaną powiadomione niezwłocznie o tym projekcie.
  • Ustalono jak najszybsze przekazanie informacji dotyczących prowadzonych strategicznych działań rządu w negocjacjach z Komisją Europejską.